Heb jij jouw doelgroep in het vizier? Doe de test!
Van ‘Hallo, hier ben ik!’ tot ‘Verstaat iemand mij wel?’ Als ondernemer voelt het soms alsof je op een groot plein staat en maar wat om je heen roept. Geen wonder dat je hier ook onduidelijkheid voor terug krijgt. Jouw ideale klant is vrijwel direct verbonden aan jouw type dienst of product. Hoe scherper je deze in beeld hebt en weet te omschrijven, hoe duidelijker je de juiste persoon weet aan te spreken. Vergelijk focus op je doelgroep met een zaklamp in het donker. Geeft jouw zaklamp een gerichte straal licht af? Of een diffuus, zwak licht vol ruis?
De wereld is mijn speeltuin
Dit is misschien wel een van mijn favoriete overtuigingen rondom ondernemen. Speels, nieuwsgierig, open… avontuurlijk! Echter kent deze overtuiging ook een keerzijde: ‘De wereld is mijn speeltuin en iedereen is mijn klant!’. Hoe groter je doelgroep, hoe minder potentiële klanten je bereikt. Kortom: heb jij jouw doelgroep helder in beeld? Ontdek het met onderstaande test. Hoe meer punten, hoe meer winst er is te behalen.
Geef per uitspraak aan hoevaak jij je hierin herkent:
1. “Ik krijg regelmatig verwarrende signalen vanuit mijn klanten.”
2. “Ik ben veel tijd kwijt aan (betaalde) opdrachten buiten mijn vakgebied.”
3. “Ik heb moeite om mijzelf te motiveren.”
4. “Ik leer mijzelf graag nieuwe vaardigheden aan om aan wensen te voldoen.”
6. “Mijn werkzaamheden laten zich niet in een paar zinnen vangen.”
7. “Ik heb er moeite mee om mij te verplaatsen in mijn klant.”
8. “Trends en ontwikkelingen binnen mijn branche komen vaak als een verrassing.”
9. “Ik handel heel stellig vanuit mijn eigen ervaring.”
10. “Ik ervaar disbalans in de verdeling van mijn energie.”
11. “Ik versta mijn vak, maar ervaar onzekerheid tegenover mijn klanten.”
12. “Ik heb er moeite mee om mijn uurloon te verantwoorden.”
Zelden tot nooit = 1 punt | regelmatig = 3 punten | vaak = 5 punten
12 – 27 punten: jouw doelgroep heeft geen geheimen voor je
Je bent bewust van jouw toegevoegde waarde en hebt je klant glashelder in beeld. Je zendt een duidelijke boodschap uit en krijgt hier helderheid voor terug vanuit de opdrachtgever. Dit geeft je plezier in je dagelijks werk, de juiste hoeveelheid uitdaging en je krijgt er energie voor terug. Omdat je je doelgroep zo helder in beeld hebt, hoef je geen concessies te doen. Je neemt dan ook uitsluitend opdrachten aan die bij je passen. Hoewel dit soms onverstandig voelt, weet je dat dit op lange termijn meer gaat opleveren. Zowel professioneel, financieel, emotioneel en qua energie. Ook in deze fase loont het om het ontwikkelen van pakkende content uit te besteden: zo blijf jij je volledige focus behouden op de groei van je onderneming.
28 – 43 punten: je laat (n)iets aan het toeval over
Communicatie met jouw klanten gaat je redelijk gemakkelijk af. Je weet op gevoel de juiste snaar te raken, maar vaak is dit meer geluk dan wijsheid. Je krijgt terug wat je geeft, ook in je communicatie. Stel jezelf meer onderzoekende vragen om je in je klant te verplaatsen. Hoe leeft deze persoon tot in detail? Tegen welke problemen loopt jouw klant aan en welke oplossing bied jij? Ookal heb jij jouw werkzaamheden helder in beeld, is het goed om te kijken welke boodschap je naar buiten brengt. Zit jouw klant te wachten op deze informatie, of is het ‘gewoon’ iets wat je op dat moment wilt delen? De juiste content is onmisbaar voor een succesvolle communicatie. Bereik bewuster de juiste klant en krijg meer energie terug uit je werkzaamheden.
44 – 60 punten: jouw klanten zijn je grootste fan
Het is voor jou belangrijk om je doelgroep nog duidelijker in beeld te krijgen. Baken je werkzaamheden, product of dienst nog helderder af. Hiermee is de kans groter dat je passende klanten krijgt en duurzame relaties opbouwt. Op lange termijn levert dit meer op dan jezelf aanpassen naar de wensen van de klant. Hier hoort ook een passend prijskaartje bij. Jouw klant is bereid om te betalen voor jouw toegevoegde waarde. Maak jezelf niet bij voorbaat kleiner om een opdracht binnen te halen. Dit gaat ten koste van je geloofwaardigheid. Bovendien is het gemakkelijker om je prijs later alsnog iets te verlagen, dan deze -met terugwerkende kracht- te verhogen. Wees eerlijk tegenover jezelf én je klant.
Benieuwd naar meer over het thema creativiteit en toepassingen voor je eigen onderneming? Vraag een Content Check aan, bekijk mijn voordelige pakketten of lees verder over creativiteit: (Her)ken jij jouw type creativiteit én valkuilen?