social media efficient inzetten als ondernemer
Inspiratie

5x Efficiënt aan de slag met social media

Veel ondernemers lijken een haat-liefde verhouding te hebben met social media. In het nieuws horen we bovendien regelmatig over de negatieve effecten ervan. Hoewel ik deze niet wil onderschatten en zelf mijn gebruik zoveel mogelijk probeer in te perken, is het ook goed om te kijken naar wat het kan opleveren. Online zichtbaarheid, een platform, inspiratie voor potentiële klanten of een mooi portfolio. Door bewustzijn te ontwikkelen rondom jouw eigen online gedrag zijn de gevolgen behoorlijk te beperken. Een vaakgehoord argument is dat het zoveel tijd en geld kost. Dit hoeft niet het geval te zijn! Het vraagt echter wél bewustwording, een dosis zelfdiscipline en een gedegen strategie. Met de volgende tips ga je voortaan nóg efficiënter aan de slag met social media.

1  Voorbereiding

Een van de belangrijkste stappen in de voorbereiding is een gepaste strategie. Wat wil je bereiken, wie wil je aanspreken, welke informatie wil je delen? Welke kanalen en waarom? Het antwoord op o.a. deze vragen gaat al jouw activiteiten op social media bepalen en daarmee het resultaat. Afhankelijk van je doelen pas je je uitingen aan. Voorbereiding is eenmalig extra werk, maar gaat je op lange termijn heel veel besparen. Je hoeft tenslotte niet telkens het wiel opnieuw uit te vinden. Zonder strategie schiet je met hagel.

2 Plan je social media

De volgende stap is het maken van een planning en een workflow. Dit kan zo uitgebreid als je zelf wilt, afhankelijk van de gewenste zichtbaarheid en frequentie. Houd bij het maken van je planning ook rekening met leuke events of bijzondere dagen. Ook deze leg je langs de meetlat van je gekozen strategie. Is het relevant voor mijn doelgroep? Voor je planning is het handig om gebruik te maken van een template of schema. Wat post je wanneer en via welk kanaal? Dit kan eenvoudig in Excel, in je (digitale) agenda of op papier. Ookal staat alles ingepland, blijf ruimte houden voor speling en nieuwe ideëen. Houd deze achter de hand voor momenten zonder inspiratie. Zorg voor voldoende afwisseling en creëer een herkenbare stijl in je uitingen.

3 Spreid je kansen

Met een simpele truc verklein je je investeringen aanzienlijk. Namelijk door je content op meerdere kanalen in te zetten. Bijvoorbeeld door een blog te schrijven over een bepaald thema, hier inspiratie uit te halen voor een caption op Instagram en deze te delen in een story. Tot slot schrijf je er een post over op Facebook waarbij je doorverwijst naar je blog. Op deze manier is het ook mogelijk om volgers een bepaalde richting op te sturen. Bijkomend voordeel: een blog blijft online vindbaar en bouwt waarde op. Een post op social media is vluchtig en meer geschikt voor korte nieuwsberichten, maar op lange termijn minder waardevol.

4 Maak keuzes

Op lange termijn is het een kwestie van testen en kiezen. Laat los wat niet werkt of probeer het in een andere vorm. Het aantal likes, views of reacties is in sommige gevallen niet altijd relevant. Het gaat om de opbrengst en in welke mate de doelen uit jouw strategie behaald worden. Wil je meer bezoekers naar je website of meer verkopen genereren? Deze resultaten zijn allemaal meetbaar en direct te herleiden naar jouw social media.

5 Social media: kwestie van doen!

Social media is in veel opzichten niet anders dan offline communicatie. Het is een uitwisseling van informatie tussen twee -of meer- partijen. Het vraagt om een actieve rol, aandacht en wederzijds interesse. Laat je dus niet afleiden! Bouw echter wel tijd in voor interactie en het onderhouden van contacten. Ga actief aan de slag en maak afspraken met jezelf over je online tijd. Zet desnoods een timer en maak een plan wat je in deze tijd gaat doen. Volg bij voorkeur uitsluitend inspirerende of relevante accounts: mocht je toch afdwalen, steek je in elk geval nog iets op. 😉

Als laatste tip zijn er nog twee handige opties: de ontwikkeling van content uitbesteden of inplannen in app’s zoals Later. Ook hier zijn kosten aan verbonden, echter bespaar je wel heel veel tijd!

Wil jij creatieve content inzetten voor jouw onderneming, maar ontbreekt het aan kennis, materiaal of ervaring? Schakel dan de hulp in van Anne Essie. Mijn verschillende diensten zijn afhankelijk van jouw wensen flexibel samen te stellen. Bekijk mijn aanbod of lees voor meer creatieve inspratie verder op mijn blog.

Zet jij social media al actief in voor je onderneming?

Laat een antwoord achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *